Har du ännu inte hört talas om e-handel live, så är det helt enkelt ett nytt sätt att marknadsföra och sälja produkter på nätet. Främst gäller det kläder och smink samt accessoarer. Metoden trendar och har uppmärksammats av svenska nyhetsprogram på TV.
Det kan vara en god idé för de som webbutik att hoppa på tåget med e-handel live. Metoden är inte konstigare än att du visar upp din butik i strömmande video där du får möjligheten att visa upp ditt sortiment i en angenäm miljö. Kina är inte oväntat det land som är störst på e-handel och nu har live shopping tagit ungefär 10 % av den marknaden i Kina.
Även här i Sverige trendar live shopping och LRF-ägda Ehandel startar nu ett mediehus för live shopping. De beskriver det själva som ett slags TV-shop i realtid. I april förra året växte e-handen med 44 %. En förklaring kan vara att det är covid-19 pandemin som skapat en större efterfrågan av att kunna handla på nätet.
Troligen kommer inte våra köpmönster att helt återgå till fysisk handel men det här kan fortfarande göra shoppingen till en trevlig upplevelse.