Att arbeta med sociala medier

När Facebook blev grundat år 2004, trodde knappast Mark Zuckerberg att han skulle sitta på ett imperium nästan tjugo år senare. Men i dag använder i stort sett alla sociala medier, och det tillkommer hela tiden nya plattformar där användarna kan dela med sig av sitt innehåll. Dessutom finns det stora möjligheter för företag att marknadsföra sig – helt gratis!

Varför ska jag arbeta med sociala medier?

Genom att etablera ert företag på sociala medier kan fler få kännedom om ert varumärke och era produkter eller services. Det är även ett utmärkt tillfälle för att locka eventuella arbetstagare till företaget, genom att visa upp vilka ni är och hur ni arbetar.

Hur kommer jag igång med sociala medier?

Många plattformar tillåter idag att du skapar profiler som är speciellt avsedda för företag. Därigenom får du ofta tillgång till fler funktioner som till exempel statistik. Fundera på vilka plattformar som är relevanta för just er och vart ni tror att er målgrupp befinner sig på. Sedan är det bara att börja lägga upp och hoppas på att innehållet får spridning! Genom att själva vara aktiva så får ni fler följare och därmed större spridning på ert innehåll. Läs mer här om hur du skapa engagerande innehåll till dina kanaler.